برنامه معرفت – حکمت الهی ،جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱

ایندفهه اول یک خورده دیر شروع کردم به ضبط و از دست دادم اولشو و وسطشم که آهنگ میان برنامه رو میزاره بی خودی قطع کردم ضبط رو و البته برای تلاش اول خوبه و دفعه بعد ترو تمیز ترش می کنم.

این فایل صوتی حدودا ۲۳ دقیقه است و ۸MB و با کیفیت خوب ۴۸kbps هست که از فایل تصویریش جدا کردم .

save target as کنید لینک دانلود

در این برنامه در مورد یک بیت سعدی داره صحبت میشه که از این قراره :

توانگری نه به مال است پیش اهل کمال                که مال تا لب گور است و بعد از آن اعمال

در مورد سادگی این بیت و اشعار سعدی بحث میشه که با اینکه  ۷۰۰ سال پیش گفته ولی هنوز قابل فهم و کاملا بدرد بخوره بحث میشه و اینکه جواب سوال معروف علم بهتر است یا ثروت رو داره میده که برای عصر حاضر ماست.

بحث میشه که چطور کلام سعدی چنین تازگی داره و صحبت از  این میشه که چون سعدی لفظ (فرم ، شکل) و معنی (محتوا) رو یکی کرده و اینکه کمتر در کلامش ابهام وجود داره و در مقابل در مورد دنیایه مدرنیته بحث میشه که از این نزدیکی لفظ و معنی  فاصله گرفته و  بیشتر سرگرم فرم هست تا معنی و اینکه ابهام (عربی) و Absurd و معنی باختگی حرف اصلی رو تویه این دنیایه مدرن می زنه. و بیشتر ادبا و کلا عصر مدرنیته حاضر فرمالیست هستند و مثلا در فیلم ها و … هم به فرم بیشتر اهمیت داده میشه و به معنی کمتر اهمیت میدند ولی سعدی بین هر دو تعادل برقرار کرده و اصالت هنر هم همینه.

استاد دینانی میگه که روح مدرنیته اینه که : فردا بهتر از امروز است و اصل تکامل رو مطرح میکنه و میگند که  اصلا آفرینش بدون این اصل بی معنی میشه  ولی تکامل و بهتر شدن معنوی و عرضی انسان مهم و اصل هست و نه طولی و سطحی و نه در طول غلطک زمان پیچ خوردن .

در مورد تفاوت زمان و تاریخ بحث میشه و همچنین تفاوت عقل و خرد و همچنین شباهت بین این ۲ تفاوت که در عینیت و فعلیت این ۲ هست.

در ادامه در مورد توانگری و توانایی که در بیت هست صحبت میشه و اینکه خدا هم از انسان توانمند خوشش میاد و نه ضعیف و اینکه انسان توانا مظهر خداست.در مورد معنی توانایی بحث میشه و اینکه فرد پولدار هم نوعی از خرد رو داشته حتی اگر ثروتی هم به ارث رسیده بهش و از بین نبردتش.ولی بحث اینه که توانایی منحصر به پولدار بودن نیست. اگر چه خیلی کارا از عهده پول بر میاد ولی مثلا خود خرد رو نمیشه با مال کسب کرد (ولی مال رو با خرد میشه کسب کرد.)

در مورد اهل کمال بحث میشه و اینکه یک خصوصیت چنین افرادی اینه که مال اندیش هستند و آینده خیلی خیلی دور و لایتناهی رو می بینند و (البته این زندگی چند روزه دنیا هم فراموش نمی کنند و به بهترین شکل استفاده می کنند). بحث میشه که اصلا بدون اعتقاد به زندگی بعد از مرگ و جاودانگی زندگی این دنیا اصلا ارزشی نداره و حتما انسان باید به آینده امیدوار باشه تا بدون شاد باشه و زندگی بکنه.

در مورد اهمیت خرد و رابطه اون با عمل بیت دیگری از سعدی مطرح میشه که میگه با اینکه کار خردمند عمل کردن نیست ولی کار حسابی از عمل بی خرد نخواه که  نمی تونه انجام بده

جز به خردمند مفرما عمل                          گرچه عمل کار خردمند نیست

بحث در مورد تکامل و حرکت جوهری ملاصدرا میشه و اینکه آیا بعد از مرگ هم تکاملی هست یا نه ؟ و اینکه فکر و مال  به اعمال تبدیل میشند و ماندگار خواهند بود. و اینکه تحولات و تکامل مادی اصلا بدون تحول فکری و درونی اصلا بی معنا و بی ارزش خواهند بود.و اصلا حرکت و تحول برای عقل است و نه ماده و مثلا اگر حتی کوهی هم تکون بخوره بدون فهم و بتحول عقل بی معنی خواهد بود. و بحث میشه که بعد از این دنیا هم به دلخواه پروردگار و مزد و پاداش با ضریب نا متناهی در اعمال ناچیز ما خیلی از تحولات در روح و جان ما اتفاق خواهد افتاد.

و در آخر نیز با ۲ حدیث از حضرت علی(ع) درباره همین موضوعات اعمال و عمل و و مال و مرگ و  شعر بابا طاهر این قسمت تمام میشه

مکن کاری که بر پا سنگت آیو                       جهان با این فراخی تنگت  آیو

چو فردا نامه خوانان نامه خونند                     تورا از نامه خوندن ننگت آیو

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *